Leonie Wunderlich und Dr. Sascha Hölig präsentieren in ihrem im Journal Media and Communication erschienenen Artikel die Ergebnisse der im Rahmen des #UsetheNews-Projektes durchgeführten Befragungen.
Nutzer*innen lassen sich durch ein bestimmtes Muster von nachrichtenbezogenen Einstellungen, die Nutzung von Quellen und deren Relevanz für die Meinungsbildung sowie den wahrgenommenen Informationsstandes charakterisieren. Leonie Wunderlich und Sascha Hölig haben untersucht, wie sich diese Muster zwischen und innerhalb drei Altersgruppen unterscheiden und erforschen den Zusammenhang mit dem gesellschaftspolitischen Wissen. Die Ergebnisse zeigen, dass nicht alle jungen Menschen zwangsläufig weniger an Nachrichten und Journalismus interessiert und engagiert sind als ältere Menschen. Vielmehr ist es eine Kombination von Interesse, Nutzung und wahrgenommener Relevanz journalistischer Quellen, die für positive Effekte auf den Informationsstand relevant ist.
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Abstract
Studies on audiences’ information behavior paint a mixed picture of young and old people’s interests, their involvement with news and information, and the effects news consumption has on their learning. By adapting Giddens’s structuration approach, this study aims to assess audience behavior and its relationship with journalism by comparing the use behavior and attitudes of three age groups – adolescents, young adults, and adults – as characterized by distinct media socialization and use patterns. We identify types of information orientation – that is, a typology of behavior and attitudes towards news and information – for the examination of news audiences. Based on a representative face-to-face survey (N = 1,508) with German adolescents (14–17 years old), young adults (18–24 years old), and adults (40–53 years old), we identify four types that can be characterized by a certain pattern of news-related attitudes, the use of sources, and their relevance to opinion formation, as well as the perceived information level of participants. We examine how these types of information orientation differ between and among the three age groups and explore their relationship with audiences’ socio-political knowledge. The findings show that not all young people are necessarily less interested and engaged with news and journalism than older people. Moreover, it is a combination of interest with the use and perceived relevance of journalistic sources that is relevant for positive effects on information levels.
Wunderlich, L.; Hölig, S. (2022): Types of Information Orientation and Information Levels Among Young and Old News Audiences. In: Media and Communication 10/3. https://doi.org/10.17645/mac.v10i3.5293