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The Automation of Communication as a Field of Research in Media and Communication Studies

The Automation of Communication as a Field of Research in Media and Communication Studies

Dieser Artikel will das Forschungsfeld „automatisierte Kommunikation“ klarer definieren und empfiehlt: Um die aktuellen Veränderungen der Medienumgebung besser zu verstehen, sollten wir unseren Blick erweitern. Anstelle der Fokussierung auf die Mensch-Maschine-Interaktion allein, sollte die gesellschaftliche Kommunikation in ihrer Gesamtheit betrachtet werden.
Die HBI-Forscherinnen Wiebke Loosen, Stephan Dreyer und Wolfgang Schulz haben an dem Artikel mitgewirkt. Er ist in der Zeitschrift „Human-Machine Communication“ erschienen und als Open Access verfügbar.

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Abstract
The aim of this article is to more precisely define the field of research on the automation of communication, which is still only vaguely discernible. The central thesis argues that to be able to fully grasp the transformation of the media environment associated with the automation of communication, our view must be broadened from a preoccupation with direct interactions between humans and machines to societal communication. This more widely targeted question asks how the dynamics of societal communication change when communicative artificial intelligence—in short: communicative AI—is integrated into aspects of societal communication. To this end, we recommend an approach that follows the tradition of figurational sociology.
 
Hepp, A.; Loosen, W.; Dreyer, S.; Jarke, J.; Kannengießer, S.; Katzenbach, C.; Malaka, R.; Pfadenhauer, M.; Puschmann, C.; Schulz, W. (2023): ChatGPT, LaMDA, and the Hype Around Communicative AI: The Automation of Communication as a Field of Research in Media and Communication Studies. Human-Machine Communication, 6, 41-63. https://doi.org/10.30658/hmc.6.4

Hamburg, 21. August 2023

The Automation of Communication as a Field of Research in Media and Communication Studies

Dieser Artikel will das Forschungsfeld „automatisierte Kommunikation“ klarer definieren und empfiehlt: Um die aktuellen Veränderungen der Medienumgebung besser zu verstehen, sollten wir unseren Blick erweitern. Anstelle der Fokussierung auf die Mensch-Maschine-Interaktion allein, sollte die gesellschaftliche Kommunikation in ihrer Gesamtheit betrachtet werden.
Die HBI-Forscherinnen Wiebke Loosen, Stephan Dreyer und Wolfgang Schulz haben an dem Artikel mitgewirkt. Er ist in der Zeitschrift „Human-Machine Communication“ erschienen und als Open Access verfügbar.

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Abstract
The aim of this article is to more precisely define the field of research on the automation of communication, which is still only vaguely discernible. The central thesis argues that to be able to fully grasp the transformation of the media environment associated with the automation of communication, our view must be broadened from a preoccupation with direct interactions between humans and machines to societal communication. This more widely targeted question asks how the dynamics of societal communication change when communicative artificial intelligence—in short: communicative AI—is integrated into aspects of societal communication. To this end, we recommend an approach that follows the tradition of figurational sociology.
 
Hepp, A.; Loosen, W.; Dreyer, S.; Jarke, J.; Kannengießer, S.; Katzenbach, C.; Malaka, R.; Pfadenhauer, M.; Puschmann, C.; Schulz, W. (2023): ChatGPT, LaMDA, and the Hype Around Communicative AI: The Automation of Communication as a Field of Research in Media and Communication Studies. Human-Machine Communication, 6, 41-63. https://doi.org/10.30658/hmc.6.4

Hamburg, 21. August 2023

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