Wie das Verhältnis von Wissenschaft und Journalismus verbessert werden kann, erkunden Leonie Wunderlich, Sascha Hölig und Meinolf Ellers in ihrem englisch-sprachigen Artikel „Academia and Journalism: Two Different Worlds? How Scientific Institutions can Successfully Collaborate with Journalistic Organizations“, der in der Zeitschrift „Journalism“ erschienen ist.
Die Zusammenarbeit zwischen wissenschaftlichen Einrichtungen und Medienpraktikern ist von vielen Herausforderungen geprägt, und abgesehen von einzelnen zeitlich befristeten Projekten sind dauerhafte Kooperationen bisher nicht zustande gekommen. In diesem Beitrag wird eine langfristige Transferinitiative vorgestellt, die darauf abzielt, in enger Zusammenarbeit zwischen einer wissenschaftlichen Einrichtung und einem breiten Spektrum privater und öffentlich-rechtlicher Medien die Nachrichtennutzung und Nachrichtenkompetenz junger Menschen zu fördern. Am Beispiel dieser Initiative „Use the News“ analysieren die Autor*innen die Chancen, Herausforderungen und produktiven Dynamiken, die sich aus diesem Projekt ergeben. Auf der Grundlage ihrer Erfahrungen entwickeln sie vier Handlungsoptionen dazu, wie Forscher*innen die langfristige Zusammenarbeit mit Nachrichtenredaktionen verbessern können.
Wunderlich, L., Hölig, S., & Ellers, M. (2024). Academia and journalism: Two different worlds? How scientific institutions can successfully collaborate with journalistic organizations. Journalism, 0(0). https://doi.org/10.1177/14648849241273664
English Abstract
Traditionally, researchers have played only a limited role as experts or qualified sources for journalists—and journalists were the subject of investigation for researchers rather than cooperation partners. The rapid pace of transformation processes in media use poses various challenges for media practitioners today, which is why they increasingly rely on the support of media researchers and their valuable insights into consumer attitudes and behaviour. However, the cooperation between scientific institutions and media practitioners is marked by many challenges and apart from individual temporary projects, lasting collaborations have not yet been established. This paper presents a long-term transfer initiative that aims to promote news use and news literacy among young people in close cooperation between a scientific institution and a wide range of private and public service media. Using this initiative as an example, we analyse the opportunities, challenges, and productive dynamics that result from this project. Based on our experience, we propose four main pieces of advice for how researchers can enhance long-term collaboration with newsrooms.